Jak zdobyć opinie klientów?

Jak zdobyć opinie klientów?

kobieta i mężczyzna robią zakupy online

To miał być krótki, ale praktyczny poradnik o tym, jak zdobywać opinie klientów. Od A do Z. Jest po brzegi wypełniony wskazówkami. Konkretny przykład pokaże Ci, że rekomendacje i referencje mają znaczenie. Nieważne, czy prowadzisz swój biznes stacjonarnie, online, czy łączysz obie formy. Opinie klientów otwierają drzwi, serca i portfele. Jak zachęcać klientów do tego, aby podzielili się swoją oceną? Zaraz dowiesz się wszystkiego.

Po przeczytaniu tego wpisu będziesz wiedział:

  • Dlaczego warto zdobywać opinie klientów.
  • Jak krok po kroku zabrać się za pozyskiwanie opinii na temat swojej firmy.
  • Czego nie warto robić zdobywając opinie od klientów.
  • Jak wyglądał proces pozyskiwania opinii dla jednego z naszych klientów.

Na początek konkretne statysty zbadań wykonanych przez Brightlocal, dzięki którym zrozumiesz, że co jest ważne dla konsumentów oraz, że warto poświęcić swój czas na pozyskiwanie opinii od klientów. 

  • 94% konsumentów twierdzi, że pozytywne recenzje sprawiają, że są bardziej skłonni do korzystania z produktu/usługi firmy.
  • 80% konsumentów uważa, że ​​świeżość opinii jest ważna przy wyborze firmy.
  • 86% konsumentów twierdzi, że przegląda tylko recenzje z ostatnich 3 miesięcy, podczas gdy dla 73% opinie klientów powinni pochodzić z ostatniego miesiąca, aby mogły wpłynąć na ich wybór.
  • 9% twierdzi, że nie oczekuje odpowiedzi na wydaną recenzję.
  • 31% konsumentów twierdzi, że czytało więcej recenzji w 2020 roku z powodu Covid-19.

właściciel formy dla o opinie

Dlaczego warto zdobywać recenzje klientów?

  1. Pomagają konsumentowi podjąć właściwą decyzję. 
  2. Budują zaufanie do marki.
  3. Zwiększają sprzedaż.
  4. Potwierdzają doświadczenie, umiejętności i kompetencje.
  5. Zachęcają do podjęcia współpracy

Jak zdobywać opinie klientów?

Sposób nr 1: Zacznij od znalezienia stron internetowych, portali, serwisów, na których znajdują się Twoi konkurenci. Zbuduj tam swój profil i zwracaj uwagę na to, aby regularnie pojawiały się tam opinie. Co możesz wykorzystać? Booking, Tripadvisor, Ceneo lub serwisach typu Allegro, eBay.

Sposób nr 2: Osobiście zapytaj klienta, czy wystawi Ci opinię. Tak! Nie bój się pytać, jeśli tego nie zrobisz klient sam nie wejdzie na Twoją stronę i nie zostawi Ci opinii. Musisz mu o tym powiedzieć! Nie każdy o tym wie, ale już samo pytanie o możliwość wystawienia recenzji może mieć duży wpływ na to, czy klient ją napisze. 72% osób, które zostały poproszone o napisanie recenzji, zrobiło to! 

Sposób nr 3: Jeśli masz taką możliwość – zadzwoń do klienta i zapytaj jak się czuje np. po zabiegu kosmetycznym, jak mu się jeździ samochodem z wypraną tapicerką, albo czy odczuwa dolegliwości po ekstrakcji zęba. Zdziwisz się, jak ludzie zareagują. Jest nawet szansa, że opowiedzą o tym znajomym. Oczywiście wcześniej zadbaj o odpowiednie zgody marketingowe, które pozwolą Ci wykonać telefon.

Sposób nr 4: Wykorzystaj komunikację mailową. Dodaj aktywny link w stopce swojego maila, który prowadzi do miejsca, gdzie klient może zostawić opinię. Napisz wprost, aby klient wystawił opinie. To nic nie kosztuje. Codziennie wysyłamy dziesiątki wiadomości, a może dzięki temu klient wystawi Ci opinię.

Sposób nr 5: Drukuj paragony z komunikatem zachęcającym do wystawienia rekomendacji. Jeśli nie możesz tego zrobić automatycznie – użyj odręcznego pisma. To działa! 

Sposób nr 6: Zbieraj opinie na social mediach. Skorzystaj z zakładki recenzje na Facebooku (póki jeszcze jest, bo podobno już niedługo ma zniknąć) i poproś klienta, aby zostawił ta 2-3 zdania z informacją o tym, jak ocenia Twoją firmę. Co ciekawe dodatkowo możesz wykonać screeny takich opinii i udostępniać je w innych miejscach w sieci.

Sposób nr 7: Użyj wiadomości wysłanej przez messengera. Jeśli kontaktujesz się z Twoim klientem za pomocą tej aplikacji – wystarczy, że zapytasz go o możliwość wystawienia opinii. Prawdopodobnie łatwo się zgodzi.

mechanik samochodowy z pozytywną opinią

Sposób nr 8: Korzystaj z wizytówki Google Moja Firma. Tak się składa, że 88% ruchu z wyszukiwarek pochodzi z Google. Konsumenci szukają lokalizacji, ale i konkretnych opinii, dzięki którym będą mogli zdecydować się na usługę lub zakup produktu właśnie u Ciebie.

Sposób nr 9: Wizytówki tradycyjne. W branży online tego nie wykorzystasz, ale jeśli codziennie spotykasz się z klientami, bo jesteś np. agentem ubezpieczeniowym, prowadzisz komis samochodowy lub gabinet dietetyczny, lub uczestniczysz w spotkaniach networkingowdych, to śmiało możesz wręczać ten mały kartonik, który oprócz danych teleadresowych komunikuje klientowi, że zależy Ci na jego opinii.

Sposób nr 10: Zaoferuj rabat na usługi/zakup produktu, dzięki temu konsument będzie bardziej zainteresowany tym, aby pamiętać o wystawieniu Ci opinii. Możesz też w zamian za opinię lub udostępnienie jakiejś informacji w social mediach –  zaproponować klientowi darmowy dostęp do standardowo płatnego contentu.  

Sposób nr 11: Nie trać czasu na zastanawianie się typu: “co wysłać, o co poprosić”. Kiedy mówimy o skuteczności warto wyprzedzać fakty. Przygotuj sobie taki zestaw pytań pomocniczych, by klient łatwiej mógł sformułować opinie, na jakiej Ci zależy.

Oto przykładowe pytania:
  • Co skłoniło Cię do podjęcia decyzji o zakupie/skorzystaniu z usług?
  • Jak wyglądało Twoje życie przed, a jak wygląda teraz. Czy produkt/usługa coś zmieniła?
  • Czy poleciłbyś ten produkt/usługę komuś bliskiemu?
  • Co podobało Ci się najbardziej.
  • Czy jest szansa na to, że w przyszłości ponownie skorzystasz z naszej propozycji?

 

Sposób nr 12: Chwal się dotychczasowymi współpraca na swojej stronie internetowej. Jak? Korzystaj ze wtyczek, które zaciągają opinie z Facebooka, albo w widocznym miejscu eksponuje logo firmy, która Ci zaufała. To znacznie zwiększa Twoją wiarygodność.

Sposób nr 13: Nagrywaj spersonalizowane wiadomości dla osób, które skorzystały z Twoich usług, a równocześnie proś swoich klientów, o to, aby w formie wideo nagrali swoją opinię, o tym jak oceniają współpracę z Tobą.

Sposób nr 14: Zorganizuj konkurs z nagrodami dla osób, które zdecydują się w określonym czasie zostawić kilka słów na temat Twojej firmy.

Poznałeś kilkanaście skutecznych sposobów na zdobywanie opinii klienta. Teraz przeczytasz o tym, czego lepiej nie robić, przy zdobywaniu rekomendacji klienta.

pozytywne opinie klientów w branży meczycznej

Czego nie robić podczas procesu starania się o opinie klienta?

Po pierwsze:

Odpowiadaj na opinie konsumentów, którzy poświęcili swój cenny czas na to, aby Cię odszukać, a później napisać kilka słów na temat Twojej firmy. Wcale nie musieli tego robić, więc doceń to ciepłym i oryginalnym komentarzem.

Po drugie:

Nie komunikuj się za pomocą szablonów. Tak, wiem, one ułatwiają i oszczędzają Ci czas, ale klienci zwracają szczególną uwagę na to, w jaki sposób im odpowiadasz. 70% osób, które deklarują pozostawienie opinii byłoby zniechęconych, gdyby firma odpowiedziała na recenzję odpowiedzią z szablonu. Warto być kreatywnym!

5 kroków, które podejmuje konsument po przeczytaniu pozytywnej recenzji lokalnej firmy

  1. Odwiedza witrynę firmy.
  2. Wyszukuje więcej recenzji, aby potwierdzić swój wybór.
  3. Odwiedza lokalizację firmy.
  4. Szuka innych firm.
  5. Skontaktuj się z firmą.

Historia sukcesu – Jak zdobyć opinie dla Kancelarii Radców Prawnych?

Pokażę Ci teraz, jak w 2020 roku udało nam się pozyskać kilkanaście pozytywnych opinii dla naszego klienta. Pozyskaliśmy rekomendacje na Google Moja Firma, oraz na Facebooku. Szczegóły współpracy z Kancelarią Szaflaryscy znajdziesz w zakładce historie sukcesu. 

Teraz zobacz, jak wyglądał sam proces pozyskiwania opinii. Ty możesz go powtórzyć u siebie. Jak? Postępuj zgodnie z instrukcją.

Jak krok po kroku zdobywać opinie klientów?

1.Przygotuj treść maila do klientów

W treści krótko napisz na czym Ci zależy i do czego wykorzystasz pozyskaną opinię. Podlinkuj też jednocześnie swoje miejsca w sieci, aby klient po kliknięciu mógł napisać kilka słów na temat Twojej firmy.

Takiego maila możesz przesłać do swoich klientów od razu, lub poinformować ich telefonicznie, że pracujesz nad pozycjonowaniem swojej strony i zależy Ci na uzyskaniu pozytywnych opinii na temat Twojej firmy. Klienci z przyjemnością Ci pomogą. Zobaczysz!

2. Zrób od razu screeny wystawionych opinii

Po co? Na wszelki wypadek. Nigdy nie wiesz, czy platforma społecznościowa nie przestanie istnieć, nie zbanuje Ci konta, albo czy ktoś ich nie usunie. Zresztą ten materiał będziesz mógł też wykorzystać w innych swoich mediach społecznościowych, na materiałach ofertowych i wszędzie tam, gdzie społeczny dowód słuszności zrobi dla Ciebie robotę.

jak zdobywać opinie na przykładzie kancelarii Szaflarscy

3. Opublikuj treść opinii na swojej stronie internetowej

Wybrane recenzje możesz opublikować na własnej stronie WWW. Dla zwiększenia wiarygodności zwróć uwagę na to, aby zachować pisownię, daty i dane personalne osoby, która wyraziła zgodę na publikację takiej opinii. 

 

 

Teraz już wiesz, że warto zdobywać dobre opinie od klientów. Wiesz też jak się za to zabrać i jakich błędów lepiej unikać, aby cały proces zbierania rekomendacji stał się dla Ciebie przyjemną pracą. Szczególnie zwróć uwagę na statystyki, które pojawiały się tu dzisiaj. Jeżeli będziesz systematycznie dbał o to, aby klienci wystawiali Ci opinie, to może się okazać, że Twoi klienci nie tylko wracają, ale polecają Cię innym. Tego Ci życzę!

Autor:
Marzena Motyczka