Jak wprowadzić nowy produkt na rynek?

Jak wprowadzić nowy produkt na rynek?

wprowadzanie nowego produktu na rynek

Pojęcie nowy produkt rozgrzewa wielu przedsiębiorców na maxa. Coraz więcej osób zastanawia się nad lepszymi sposobami dotarcia do rynku, zwłaszcza kiedy okazuje się, że nowe pokolenia użytkowników mają inne zwyczaje, a to oznacza, że tradycyjne formy wprowadzania produktu na rynek mogą być mniej skuteczne. Jak pokazać światu nowy produkt? Oto krótki poradnik dla przedsiębiorców.

Znam wiele osób, które miały pomysł na produkt lub usługę i zastanawiały się nad tym, czy rynek będzie nim zainteresowany. Jednym ze sposobów na to, aby się tego dowiedzieć, jest zapytanie o to właściwej grupy odbiorców.

Tak! Ta prosta metoda może wydawać się mało sexy, ale nadal jest w miarę tania i bardzo skuteczna (oczywiście zależy od tego co sprzedajesz). No, bo przecież nikt nie będzie zgadywał, prawda?

Jak pytać? Na przykład przy pomocy:

  • Rozmów bezpośrednich.
  • Anonimowych ankiet.
  • Rozmów telefonicznych.
  • Pytań na forach i grupach.

Wtedy osoby zainteresowane produktem mogą wyrazić swoje zdanie. Ale uwaga! Musisz brać pod uwagę to, że to mają być ludzie z Twojej grupy docelowej. Nie wujek, czy koleżanka, bo oni nie powiedzą Ci prawdy. To muszą być ludzie zainteresowani, którzy mają środki, aby zapłacić za ten produkt, czy usługę.

jak wprowadzić nowy produkt na rynek

Jak krok po kroku wprowadzić nowy produkt na rynek?

Zanim poświęcisz pieniądze i czas na tworzenie produktu, a później pewnego dnia znienacka triumfalnie ogłosić światu, że masz coś, co chciałbyś sprzedać – przejdź tych kilka kroków, by później niczego nie żałować.

Cykl życia produktu ma 4 etapy. Wprowadzenie. Wzrost. Dojrzałość. Spadek. Jeśli zwrócisz na to uwagę, to Twój proces wprowadzania nowego produktu na rynek stanie się świadomy.

Od czego zacząć?

Krok nr 1: Zdefiniuj potrzeby

Kiedy mówi się o badaniu potrzeb wiele osób ma na myśli profesjonalne badania marketingowe. Ty (jeśli nie masz takiego budżetu) możesz wykorzystać testy, ankiety i rozmowy. W końcu to nadal badania jakościowe i ilościowe, które dają spory materiał do analizy. 

Krok nr 2: Zrób analizę rynku

Ponieważ analiza polega na podjęciu czynności, dzięki którym możesz podjąć określoną decyzję – nie pomijaj tego punku. Zidentyfikowanie szans, zagrożeń, silnych i słabych stron pozwoli Ci ocenić atrakcyjność Twojego pomysłu w szerszym kontekście. To znana wszystkim analiza SWOT. W tym kroku warto porządnie sprawdzić konkurencję.

Zwróć więc uwagę na to dlaczego pewne rzeczy działają, a innych nikt nie robi. W końcu zaspokojenie potrzeb jest łatwiejsze niż ich wywoływanie. Twoja strategia wprowadzania produktu na rynek powinna zakładać analizę propozycji Twojej konkurencji i tego, co powoduje, że klient u niej kupuje lub nie kupują.

Jak analizować działania konkurencji?

  • Przyjrzyj się jej komunikacji w sieci.
  • Odwiedź oficjalne profile w social mediach i sprawdź, co ludzie piszą w komentarzach i jak reagują na poszczególne komunikaty.
  • Notuj wszystko, co wyda Ci się istotne. Na tym etapie zbieraj dane.
  • Przeczytaj opinie o produkcie czy usłudze i zwróć uwagę, na co ludzie kładą nacisk przy swojej ocenie. 

planowanie nowego produktu

Krok nr 3: Przygotuj plan sprzedaży

Jeżeli wydaje Ci się, że dobry pomysł sam się sprzeda, to muszę Cię zmartwić. Klient, który nie będzie wiedział o istnieniu Twojego produktu, czy usłudze nic nie kupi przecież!

Dlatego zaplanuj, co po kolei musi się wydarzyć, aby klient kupił. Zastanów się, czy chcesz nagle wyskoczyć jak królik z kapelusza z gotową ofertą, czy może chcesz pokazać, jak po drodze powstaje Twoja koncepcja. Przyda Ci się plan działania. Od A do Z. 

Musisz wiedzieć, że czasami nie warto wymyślać koła na nowo i dobrze jest skorzystać z konsultacji u osób, które przeszły Twoją ścieżkę i wiedzą gdzie popełniły błąd, albo u osób, które na co dzień zajmują się wsparciem w tym zakresie.

Krok 4: Jeśli sytuacja tego wymaga – modyfikuj na bieżąco plan działania 

Nic nie jest stałe, a od Twojej elastyczności może zależeć powodzenie Twojego projektu. Zaproponuj więc swój nowy produkt pewnej ilości osób i sprawdź, jak reagują. Dopiero po tym, jak dostaniesz feedback – zaplanuj kolejne kroki, bo może się okazać, że coś Ci się wydawało, a tymczasem rynek odpowiedział inaczej. 

narzędzie video do wprowadzania produktu na rynek

Jak wprowadzić nowy produkt na rynek – jakich narzędzi warto używać?

Jeżeli rzeczywiście zależy Ci na tym, aby dotrzeć z nowym produktem do odpowiedniej grupy docelowej, to na początku Twój proces wprowadzania produktu na rynek powinien zakładać obecność tylko w takich miejscach, w których będą Twoi klienci. 

Możesz do tego wykorzystać:

  • Media społecznościowe

Do dyspozycji masz Facebooka, Instagram, LinkedIn, YouTube, Tik Tok i inne platformy, które przyciągają ludzi z Twojej grupy docelowej. Zwróć uwagę na to, że niestety bez reklam Twoje treści będą docierały do coraz mniejszej ilości osób. Kiedy jednak połączysz zasięg organiczny i płatny może się okazać, że klienci są i kupują.

  • Content marketing

Umówmy się dobre treści, które odpowiadają na problemy użytkowników będą się klikały. Wartościowe i przydatne artykuły, które pomagają rozwiązać dylematy są zawsze w cenie. I dlatego jeśli skupisz się na produkcji i dystrybucji merytorycznych materiałów, to jesteś w stanie dotrzeć do szerszego grona osób zainteresowanych Twoim produktem lub usługą, którą chcesz wprowadzić na rynek.

Wykorzystaj też artykuły sponsorowane i teksty, które pozycjonują. Jednak nie zapominaj, że użytkownicy są coraz bardziej świadomi i wyczuleni na treści sztucznie napompowane słowami kluczowymi, których jedynym zadaniem jest przyciągnięcie odbiorcę na stronę internetową. Chyba nie zależy Ci na wysokim współczynniku odrzuceń, prawda?

plan komunikacji content marketing

  • Blogerzy i Influencerzy

Kiedy mówimy o wprowadzaniu nowego produktu na rynek przy udziale Blogerów i Influencerów musisz zwrócić uwagę na kilka elementów, by nie popsuć czegoś już na samym początku.

  1. Nie szukaj przypadkowych osób, które za przysłowiowy barter wrzucą story na Instagram, bo to może Ci przysporzyć wielu kłopotów. To muszą być ludzie, którzy wiedzą, co robią. Potrafią mądrze pokazać produkt we właściwym kontekście.

Jak tego nie robić? Przykład:

Influencerka Kayaszu reklamuje rajstopy Gabriella Company w drodze na pogrzeb ojca. Choć autorka stories nie potwierdziła, że to reklama, to niesmak po oznaczaniu produktu w takim kontekście u wielu osób pozostał.

  1. Kiedy decydujesz się na współpracę ustal konkretne zasady, aby Bloger czy Influencer jasno i wyraźnie oznaczył w swoich social mediach, że to współpraca. Transparentność i uczciwość wobec społeczności, która będzie odbierała ten przekaz powinna być na pierwszym miejscu. Ludzie to docenią.

Jak tego nie robić? Przykład:

Tik Tokerka Dobra Faza, która reklamuje aplikację Zenly. Apka umożliwia śledzenie lokalizacji znajomych. Promocja i propagowanie takich zachowań jest co najmniej dziwna zwłaszcza w kontekście tego, że Ewa jeszcze kilka miesięcy wcześniej komentowała publiczne fakt tego, że ktoś ustalił jej adres zamieszkania.

  1. Nie wstydź się tego, że korzystasz ze wsparcia Influencerów, którzy testują, recenzują i opisują działanie Twojego produktu, czy usługi. Taka rzetelna analiza Twojego produktu, czy usługi plus analiza feedbacku społeczności Influencera może Ci dać dostęp do informacji, jakich byś nigdy nie pozyskał, opierając się na tradycyjnych kanałach jednostronnej komunikacji typu radio, TV.

Jak to zrobić dobrze? Przykład:

Influencerka Ania Kęska Aniamaluje promuje Wyższe Szkoły Bankowe pokazując w jaki sposób warto podejść do tematu edukacji. Posty i stories Ani zawsze jasko pokazują, że treść związana jest ze współpracą. Ja jako odbiorca to doceniam. 

Załóżmy, że chcesz skutecznie wprowadzić nowy produkt na rynek. Zanim zabierzesz się za to, warto, abyś przygotował całą strategię, dzięki której nie będziesz musiał błądzić. Pewnie domyślasz się tego, że określony proces dystrybucji produktu będzie uzależniony od tego, co chcesz sprzedać i Twojej grupy docelowej. 

Z mojej perspektywy pewne działania, które sprawdzają się u podmiotu A, nie zawsze będą mile widziane u podmiotu B, a zwłaszcza u jej grupy docelowej. Dlatego nastaw się na to, że Twoja strategia może ulegać modyfikacji w zależności od tego, jakie efekty uzyskasz na poszczególnych etapach wprowadzania produktu na rynek. Tak, czy tak – trzymać kciuki za Twój sukces!

Autor:
Marzena Motyczka