Reklama firmy i pozycjonowanie w Szwecji

Reklama firmy i pozycjonowanie w Szwecji

pozycjonowanie w Szwecji

Szwecja to coraz popularniejszy kierunek eksportu dla polskich firm. Nic w tym dziwnego – Skandynawia to jeden z najbogatszych regionów na świecie, a Szwecja z ponad 10 milionami mieszkańców, jest najludniejszym krajem skandynawskim. Jeśli szukasz wiedzy na temat skutecznej reklamy i pozycjonowania w Szwecji – ten artykuł jest dla Ciebie.

Zdobycie zaufania – kluczem do sukcesu sprzedażowego

Szwedzi to dosyć nieufny naród – wybierając między lokalnym dostawcą, a nieznaną firmą z Polski, praktycznie zawsze wybór padnie na szwedzką firmę. Cena nie będzie grać tu roli – ważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa, jakość i lokalny patriotyzm. Dlatego już przed startem jakichkolwiek działań reklamowych, warto znaleźć lokalnego dystrybutora czy przedstawiciela lub założyć szwedzką spółkę z siedzibą w jednym ze szwedzkich większych miast typu Malmoe, Helsingborg, Goteborg czy Sztokholm.

Żeby nie być gołosłownym – miałem okazję prowadzić kampanie reklamowe w Szwecji dla dwóch polskich firm. W pierwszym przypadku firma początkowo nie miała fizycznej siedziby w Szwecji i kampania nie wygenerowała kontaktów. Po pewnym czasie udało nawiązać się współpracę z lokalnym przedstawicielem, co pozwoliło uruchomić wizytówkę firmy na Mapie Google – zwiększyło to wiarygodność i wtedy też zaczęły pojawiać się pierwsze zapytania.

W drugim przypadku – polska firma od razu zdecydowała się założyć w Szwecji spółkę-córkę z fizycznym salonem sprzedażowym w Helsingborgu. W efekcie zapytania od szwedzkich klientów zaczęły spływać od samego startu kampanii reklamowej.

Jeśli założenie szwedzkiej spółki wyda Ci się zbyt kosztowne na starcie - możesz rozważyć inne sposoby zwiększenia zaufania wśród Szwedów. Wybierz się w delegację do Szwecji i nawiąż bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami, czy to biorąc udział w spotkaniach branżowych czy targach (np. Formex - targi wyposażenia wnętrz, Furniture and Light Fair - targi branży meblarskiej; obydwa mają miejsce w Sztokholmie). Ewentualne nagrody zdobyte na targach, byłyby świetnym potwierdzeniem jakości Twoich produktów i narzędziem marketingowym.
Poznaj lepiej szwedzką kulturę

Szwecja to popularny kierunek emigracji dla Polaków, których przebywa tam aktualnie około 90 000. Dzięki temu dostępnych jest masa polskojęzycznych źródeł wiedzy na temat szwedzkiej kultury, które ułatwią Ci poznanie mocnych i słabych stron Szwedów, a dzięki temu prawidłowe dopasowanie komunikatów marketingowych.

Poniżej polecam Twojej uwadze po 1 przykładzie książki, podcastu i bloga – a jeśli potrzebujesz więcej źródeł, bez problemu znajdziesz je samodzielnie wpisując w Google frazy typu „książka o Szwecji”, „podcast Szwecja” czy „blog Szwecja” 😉

[Książka] Szwedzi. Ciepło na północy – Katarzyna Molęda
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/267455/szwedzi-cieplo-na-polnocy
[Podcast] Taki Podcast – Miriam Taki

Spojrzenie na życie w Szwecji z perspektywy imigrantki z 11-letnim stażem:

[Blog] Nowa w Szwecji – Anna Korczak
https://www.nowawszwecji.com/
Jaki jest najsłabszy punkt Szwedów w kontekście marketingu i jak go wykorzystać?

Szwedów charakteryzuje sztywne trzymanie się z góry narzuconych zasad i tutaj polskie firmy mają największą możliwość zdobycia nad nimi przewagi. W szczególności jeśli chodzi o marketing w Google.

Google znane jest z komunikowania serii oficjalnych wytycznych i dokumentów, które mają za zadanie utrudniać „przechytrzenie” ich algorytmu pozycjonowania.

Przykładowo – zakazuje używania słów kluczowych innych niż nazwa firmy, w przypadku firmowej wizytówki na Mapie Google. W rzeczywistości użycie tych dodatkowych słów nie jest karane, a pozwala zwiększyć zasięg widoczności wizytówki. W praktyce więc szwedzkie agencje reklamowe odradzają swoim klientom takie praktyki i ograniczają ich widoczność w Google. Korzystają na tym polskie firmy, jak np. nasz Klient – Polfendo:

Pozycjonowanie lokalne w Szwecji firmowej wizytówki
Skuteczna reklama i pozycjonowanie w Szwecji – sprawdzone sposoby

Na koniec tego artykułu przechodzę do najważniejszej kwestii, czyli jak i gdzie skutecznie reklamować się w Szwecji?

Tak jak wspominałem wcześniej – przed rozpoczęciem działań kluczowe jest znalezienie sposób na zwiększenie wiarygodności Szwedów do naszej marki. Najprostszy sposób to uruchomienie oddziału firmy w Szwecji lub nawiązanie współpracy z lokalnymi przedstawicielami.

Przykładem zbudowania sieci lokalnych przedstawicieli jest znany producent bram, Krispol:

https://krispol.pl/sv/kontakt/#hittadistribut%C3%B6ren

Z kolei przykładem uruchomienia spółki w Szwecji jest wspomniany wcześniej producent bram rolowanych Polfendo. Dzięki temu firma ma pełną kontrolę nad procesem sprzedaży i – przy dalszym rozwoju lokalnych salonów – może z czasem wygenerować znacznie większe zyski ze swojej działalności w Szwecji.

Dodatkowo – posiadanie własnej spółki ułatwia pozycjonowanie w Szwecji. Jednym z kluczowych elementów pozycjonowania jest bowiem zdobywanie linków, a mając własną szwedzką firmę, można te linki zdobywać z takich portali jak np.:

hitta.se

eniro.se

infoo.se

jobbland.se

byggtjanst.se

transportnytt.se

Poza zdobywaniem linków, ważna jest też widoczność swoich produktów/usług w największych lokalnych portalach, jak np.:

blocket.se – największy szwedzki portal ogłoszeniowy, odpowiednik polskiego OLX

tradera.com – szwedzki odpowiednik Allegro

W kontekście budowy zaufania, przydać może się też aktywność na forach internetowych (mając na uwadze jednak, że jakiekolwiek formy agresywnej reklamy czy spamu będą powodować natychmiastową blokadę konta i usunięcie postów), np.:

sweclockers.com

familjeliv.se/forum

viivilla.se/settings/forum/

hus.se/forum/

byggahus.se/forum/

Z płatnych form reklamy – najlepiej sprawdza się natomiast kampania Google Ads. Należy mieć tu na uwadze jaka jest nasza grupa docelowa (płeć, wiek, lokalizacja potencjalnych klientów), tak aby reklamy wyświetliły się właściwym odbiorcom – dzięki temu budżet reklamowy zostanie wykorzystany najbardziej efektywnie, a kampania przełoży się na większą liczbę zapytań i niższy koszt konwersji.

Przykład naszej reklamy dla firmy Polfendo od strony konfiguratora:

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Twojej firmie w ustaleniu skutecznej strategii działań marketingowych na rynku szwedzkim. Jeśli jednak potrzebował(a)byś wsparcia w tym obszarze, zapraszam do umówienia terminu bezpłatnej rozmowy: https://propermedia.pl/rozmowa/

PS. Za wsparcie merytoryczne w przygotowaniu tego artykułu dziękuję serdecznie Miriam Taki i zachęcam gorąco do regularnego słuchania jej podcastu.

Autor:
Wojciech Przybylski