Zakładasz wydarzenie na Facebooku. Grafikę przygotowałaś perfekcyjnie, opis wydarzenia to istny majstersztyk, dodasz jeszcze kilka twardych danych typu data, godzina, miejsce i… gotowe! Udostępniasz.
Tego dnia spokojnie kładziesz się spać, totalny zen, bo przecież tu nie da się nic zepsuć, prawda? Kilka dni później o poranku przełykasz swoją kawę głośniej niż zazwyczaj. Na liście uczestników widniejesz Ty i Twój team (jeden kolega jeszcze nie dołączył, ale zaraz sprzedasz mu kopniaka pod biurkiem i się poprawi). Co poszło nie tak?
Teraz już wiesz, że samo stworzenie wydarzenia i napisanie o tym jednego posta informującego to błąd. Spróbuj podejść do tego zadania strategicznie. Przedstawiamy 7 sposobów na to, by promocja Twojego eventu przyniosła oczekiwane rezultaty.
1. Planowanie to podstawa
Być może ta rada zabrzmi banalnie, ale to jeden z najczęstszych błędów, który popełniasz, gdy chcesz wypromować wydarzenie – brak planu. Nie ograniczaj pracy nad promocją eventu do terminu jego publikacji, pilnując jedynie, by pojawił się on w odpowiednim czasie i żeby nie brakowało żadnych materiałów (grafiki, tekstu itp.). Zastanów się wcześniej, kiedy zapowiedzieć wydarzenie na profilu, co będziesz publikować na tablicy samego wydarzenia. Później prawdopodobnie nie będziesz mieć czasu na improwizację, więc rozpisz to wcześniej i na podstawie tego harmonogramu dodawaj treści.
2. Optymalizacja treści kluczowa dla zwiększenia widoczności
Zastanów się, jakich słów kluczowych warto użyć, by zapewnić swojemu wydarzeniu maksymalną widoczność. Nie pomijaj tego kroku! W przypadku strony internetowej starasz się używać słów, które najczęściej padają w wyszukiwarce – tutaj działa to dokładnie tak samo. Uzupełnij wszystkie możliwe sekcje – ma to za zadanie zwiększyć frekwencję, a przecież to właśnie na tym Ci zależy.
3. Zajawka, czyli podgrzewanie atmosfery
Jednym z organicznych sposobów na podkręcenie zainteresowania Twoim eventem jest wcześniejsza zajawka na profilu. Zastanów się, kto jest Twoim fanem i jak możesz przykuć jego uwagę. Nie zdradzaj od razu wszystkiego – ale dosyć teorii, poniżej dobra praktyka 🙂
- Opublikuj film, gdzie w przyspieszonym tempie pokażesz pracę nad organizacją eventu, ale jeszcze bez podawania szczegółów.
- Przygotuj cały cykl postów, w których będziesz powoli przedstawiał coraz więcej informacji i ciekawostek aż do daty publikacji eventu, zaczynając np. od miejsca wydarzenia.
- Nagraj wypowiedzi teamu pracującego nad eventem, którzy będą odpowiadali na pytania związane z wydarzeniem i opublikuj je w formie postów. Nie pokazuj jednak samych pytań. Fani będą zastanawiać się, o co chodzi, a Ty dasz im odpowiedź nieco później.
- Zaprojektowałaś świetne logo eventu? Możesz pokazywać je stopniowo, odkrywając coraz więcej fragmentów, za każdym razem podając bardziej szczegółowe informacje.
4. Wykorzystaj swoją sieć kontaktów
Zanim zapłacisz Facebookowi za promocję wydarzenia postaraj się maksymalnie wykorzystać zasięgi organiczne. Teraz pora na “test przyjaźni” 😉 Czyli… zapraszamy znajomych.
Rzadko się zdarza, żeby 100% osób powiązanych z nami na Facebooku solidarnie dało jakąkolwiek odpowiedź na zaproszenie. Warto jednak próbować, bo jeżeli nasz event będzie klikalny przez znajomych, będzie coraz częściej pojawiał się w “Popularne wśród znajomych”. Kolejny kanał, do którego chcemy się za darmo zbliżyć to “Wydarzenia, które mogą Ci się podobać”. Udostępnienia również mile widziane!
5. Promuj wydarzenie z Facebook Ads
Zrobiłeś już wszystko, co w Twojej mocy, by zdobyć zainteresowanie swoim wydarzeniem organicznie, teraz pora wypłynąć na szersze wody i zainteresować się reklamą płatną. Tutaj proponujemy skupić się na dwóch aspektach: nowi uczestnicy i osoby, które już zareagowały na Twoje wydarzenie.
- Chcę nowych uczestników
W menadżerze reklam po kliknięciu “Utwórz” wybierz opcję “Aktywność”, a następnie zaznacz “Reakcje na zaproszenie do wydarzenia”
Ustal budżet, czas trwania kampanii i grupę docelową używając dostępnych kryteriów: lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania. Jeśli chcesz, by reklama trafiła tylko do osób, które nie polubiły Twojej strony to nie zapomnij zaznaczyć tego w odpowiednim miejscu: Wyświetl więcej opcji -> Połączenia -> Wyklucz osoby, które polubiły Twoją stronę -> Dodaj stronę.
Jeżeli budżet jest niewielki nie szalej z zasięgiem kilometrowym swojej reklamy – skup się na niej lokalnie.
W kolejnej sekcji wybierz wydarzenie, które chcesz promować i uzupełnij wszystkie potrzebne pola. Efekty możesz obejrzeć na niewielkim podglądzie reklamy po prawej stronie. Jeśli wszystko wygląda tak, jak chciałeś – publikuj!
- Chcę dotrzeć do osób, które zareagowały na moje wydarzenie
Stworzenie wydarzenia na Facebooku daje również dodatkowe możliwości w menadżerze reklam, a mianowicie tzw. “Grupy niestandardowych odbiorców”. Jak to wykorzystać?
Przykład: Udało Ci się zgromadzić już sporo osób zainteresowanych Twoim wydarzeniem. Nie osiadaj na laurach – kliknięcie “Wezmę udział” pomaga w promocji, ale jeszcze nie gwarantuje, że ta osoba faktycznie się pojawi. Co zrobić, by utrzymać dobrą passę? Przygotuj dla tych osób coś specjalnego i stwórz kampanię reklamową z ofertą skierowaną właśnie do nich! Może to być kod na darmową kawę albo zniżka na produkty prezentowane w trakcie eventu albo na wejściówkę lub cokolwiek innego wymyślisz z korzyścią dla swojego biznesu.
Jak to zrobić?
W menadżerze reklam rozwiń menu “Narzędzia biznesowe” i kliknij “Odbiorcy”.
Kliknij “Utwórz grupę niestandardowych odbiorców”.
Z sekcji “Użyj własnych źródeł Facebooka” wybierz opcję “Wydarzenia”.
Uzupełnij o wymagane dane okno, które się pojawiło i stwórz grupę.
Wróć do menadżera reklam i postępuj tak, jakbyś chciał stworzyć zwykłą reklamę.
Wybierz cel: “Rozpoznawalność marki”
Nie uzupełniaj całej sekcji grupy docelowej, skorzystaj z pola “Grupy niestandardowych odbiorców” i wybierz wcześniej stworzoną grupę.
Przygotuj resztę kampanii tak, jak zwykle i gotowe – teraz dotrzesz ze swoją ofertą tylko do osób, które zareagowały na Twoje wydarzenie.
6. Integracja kanałów social media
Wydarzenie jest na Facebooku, ale jest coś, co może pomóc Ci promować je również na innych kanałach: hasztag. Wymyślenie skutecznego hasztagu będzie tutaj kluczowe: musi przykuć uwagę, kojarzyć się z eventem, postaraj się, żeby nie był zbyt długi i łatwy do zapamiętania. Taka promocja krzyżowa będzie skuteczna, o ile dasz użytkownikom tych mediów dokładną informację, gdzie mogą znaleźć szczegóły.
7. Postaw na systematyczność
Jeżeli nie będziesz regularnie publikować na stronie wydarzenia to osoby, które kliknęły, że są nim zainteresowane szybko o nim zapomną. Nie otrzymają powiadomień o Twojej aktywności, a więc ze swoim komunikatem dotrzesz do nich tylko raz. Jest szansa, że zapomną o Twoim evencie i zaplanują sobie wtedy ważne spotkanie, którego już nie będą mogli odwołać i cóż, nawet jakby chcieli to nie przyjdą.
Co publikować?
- pokaż kulisy przygotowań,
- zorganizuj mini konkurs,
- przedstaw osoby odpowiedzialne za wydarzenie / prelegentów,
- informuj o najważniejszych zmianach i udogodnieniach (np. o bezpłatnym parkingu),
- zachęcaj do wypowiedzenia swojego zdania, np. zadaj pytanie jaką tematykę jeszcze chcieliby poruszyć w ramach konkretnego wystąpienia,
- publikuj przydatne materiały, np. mapki miejsca wydarzenia z zaznaczonymi ważnymi punktami, harmonogramy itp.,
- w trakcie i po zakończeniu: koniecznie zdjęcia i mini relacja, zachęci to osoby, które jeszcze nie dotarły do tego, by to zrobiły, a pozostałych do udziału w kolejnych edycjach.
Promocja wydarzenia na FB – podsumowanie
Na tym zakończę ten krótki poradnik. Pamiętaj, że wydarzenia na Facebooku mają ogromny potencjał, ale trzeba im poświęcić swój czas i zaangażowanie. Mam nadzieję, że moje podpowiedzi ułatwią Ci przygotowanie pierwszej komplementarnej strategii, dzięki której wyniesiesz swoje umiejętności promocji eventów na wyższy level!