Jak wykorzystać Instagram Stories w promocji marki?

Jak wykorzystać Instagram Stories w promocji marki?

Rosnąca popularność Instagram Stories, a co za tym idzie – ogromny potencjał tego narzędzia w komunikacji Twojej marki, paradoksalnie kryje się w ich ulotności. To wpływa na zachowanie użytkowników i sposobu, w jaki korzystają z Instagrama. Użytkownicy częściej przeglądają Stories niż posty w feedzie z dwóch powodów.

Po pierwsze, materiał publikowany w Instagram Stories jest dostępny tylko przez 24h. Naturalnym odruchem jest więc codzienne przejrzenie relacji. Chodzi o zaspokojenie ciekawości, jaka “wiadomość dnia” została w danym momencie nam udostępniona. 

Po drugie, wynika to z samej organizacji aplikacji. Stories uruchamiają się po kliknięciu w kółeczko ze zdjęciem profilowym obserwowanych profili. Znajdziemy je zawsze na samej górze ekranu. Takie umiejscowienie wpływa na zachowanie użytkowników – łatwiej jest jednym kliknięciem obejrzeć materiał niż scrollować ekran w poszukiwaniu interesujących nas treści.

Po krótkim wprowadzeniu czas odpowiedzieć na pytanie: 

Jak wykorzystać Instagram Stories do promocji Twojej marki?

Ekskluzywność

Czasy, w których konsument ma dostęp jedynie do produktu końcowego dawno minęły. Nowa rzeczywistość zakłada większą transparentność biznesu. Wynika to z rozwoju mediów społecznościowych w działalności biznesowej. Przekazy różnią się od tych, które oglądamy w mediach tradycyjnych. Tutaj istotne jest budowanie więzi, a co za tym idzie – pokazanie nie tylko możliwości zakupu produktu lub usług, ale wprowadzenie w sam proces tworzenia, zaproszenie do naszego świata, który do tej pory pozostawał ukryty za kulisami. Dzięki temu budujesz grono odbiorców, którzy ufają Twojej marce i tworzą z nią relacje. Aby utrzymać ich ciekawość i uwagę musisz zapewnić im stały dopływ komunikacji w oparciu o materiały ekskluzywne. Jakie to materiały? Takie, które nie są dostępne dla osób z ulicy. 

Przykład: Posiadasz sklep z odzieżą z niepowtarzalnym printem. Nie zaprosisz na produkcję przypadkowo spotkanej osoby, ale możesz uchylić rąbka tajemnicy w mediach społecznościowych. Fani Twojej marki będą zainteresowani materiałem, który pokazuje fragmenty procesu powstawania ich ulubionego t-shirta. 

Interakcje

Instagram Stories to nie tylko dodawanie zdjęć czy filmików. Kanał ten posiada wiele możliwości interakcji z użytkownikami. Wykorzystaj je, by jeszcze lepiej poznać swoich odbiorców! 

  • ankieta – tak czy nie? Oto jest pytanie! Kto zna lepiej odpowiedź niż Twój klient 🙂 Zadaj je w ankiecie i zaangażuj go w proces decyzyjny  na tyle, na ile możesz. Nie zapomnij udostępnić wyników ankiety oraz zaplanuj dalszą komunikację, która pokaże Wasze wspólne efekty.
  • quiz – wykorzystaj ten format do zabawy, która sprawdzi np. wiedzę klientów na temat Twojej marki lub z zakresu, który jest z nią związaną. Quizy mogą mieć nie tylko charakter rozrywkowy (np. test wiedzy “Co wiesz o właścicielu naszej marki”), ale i edukacyjny (np. pytania dotyczące wiedzy z zakresu higieny jamy ustnej małych dzieci na profilu gabinetu dentystycznego). Użytkownicy wybierają spośród czterech możliwych odpowiedzi. Jeżeli wybiorą dobrą, podświetli się ona na zielono i na ekranie pojawi się konfetti. Jeżeli odpowiedź będzie nieprawidłowa – kafelka zamaluje się na czerwono. Zastanów się, jaka forma quizu najlepiej będzie pasowała do Twojej marki i do dzieła!
  • pytania – klienci zawsze mają jakieś pytania. Wykorzystaj to w komunikacji i oddaj głos swoim obserwatorom! Polega to na tym, że dodajesz okienko do relacji, w którym można zadać pytanie. Liczba znaków jest ograniczona, więc nie obawiaj się rozbudowanych pytań, na które ciężko będzie Ci udzielić odpowiedzi. Najlepiej zasugeruj tematykę pytań – dzięki temu lepiej się przygotujesz i unikniesz chaosu.
Wyzwania

Na Instagramie od czasu do czasu pojawiają się wyzwania, w których możesz wziąć udział również jako firma. Bądź aktywnym użytkownikiem i angażuj się w zabawy, które są obecnie na topie. Przykładem tego typu akcji angażującej odbiorców była zabawa, w której właściciel konta zobowiązał się pokazać zdjęcia, które odpowiadają opisanej sytuacji. Np. “Pokaż zdjęcie, na którym jesteś z siebie dumny” – możesz udostępnić moment, w którym testujesz nowy produkt lub odbierasz jakąś nagrodę.

Plansze, checklisty

Chcesz jeszcze bardziej zaangażować swoich obserwatorów? Przygotuj atrakcyjnie wizualnie plansze lub checklisty, które udostępnisz w swoich Stories. Chodzi o to, by zamieścić tam treści, które zainteresują Twojego odbiorcę na tyle, by zechciał ją zescreenować, wypełnić i odesłać Ci w wiadomości prywatnej lub udostępnić w swoich relacjach z oznaczeniem Twojego profilu firmowego. Od czego zacząć? Możesz poprosić, by obserwujący odpowiedzieli na Twoje pytania przy pomocy emoji lub gifów (wklejają je na planszę) lub dać im możliwość podjęcia decyzji w sprawie nowego produktu. Wtedy wymień kilka cech produktu i poproś o zaznaczenie pętlą tego, co im podoba się bardziej. W sieci znajdziesz mnóstwo inspiracji, a wykonasz je z łatwością korzystając z darmowych stron służących do przygotowywania prostych grafik (np. Canva). 

Gify i filtry

Korzystasz z gifów i filtrów na Instagramie? Któż tego nie robi! Możesz podjąć wyzwanie i spróbować przygotować (lub zlecić to komuś) własne tego typu ozdobniki relacji. Do gifa będzie potrzebne zarejestrowane, zweryfikowane oraz publiczne konto firmowe na giphy, a także program pozwalający na tworzenie grafik z przeźroczystym tłem (np. Photoshop). Po przygotowaniu ruchomego obrazka udostępniasz go na swoim koncie na giphy. Nie zapomnij dodać tagów – to dzięki nim gif będzie się później wyświetlał w wyszukiwarce na Instagramie. 

Przygotowanie własnego filtra jest dużo bardziej skomplikowane, ale możliwe. Do tego celu polecamy program Spark AR. Dowiedz się TUTAJ jak z niego korzystać.

Dobrze przemyślany i wykonany gif lub filtr może pomóc tworzyć kolejne historie użytkownikom Instagrama, które będą świetną, wirusową promocją Twojej marki – sprawdź TUTAJ jak robi to np. Coca-Cola.

Re-post: czy warto interesować się tym, co udostępniają inni?

Jeżeli ktoś zdecydował się opublikować relację lub post, oznaczając Twoją firmę, warto docenić taką inicjatywę użytkownika. Zrób to udostępniając te treści za pośrednictwem Stories jako re-post, czyli mówiąc wprost: pokaż ten materiał na swoim profilu, dzięki czemu obserwujący zobaczą aktywność innych względem Twojej marki. To doskonała forma dodatkowej reklamy. Możesz oczywiście dodać coś od siebie, np. pasujący do relacji gif czy krótki komentarz / podziękowanie. Informację o oznaczeniu profilu otrzymasz w DM (Direct Message), możesz również skorzystać z wyszukiwarki i wpisać #nazwatwojejfirmy i zobaczyć, czy jest o Tobie głośno.

Real time marketing

Stories to świetne miejsce do real time marketingu! Daje nie tylko możliwość szybkiego komentowania rzeczywistości, ale i zwiększa szansę na jego wyświetlenie przez odbiorców. Jeżeli pojawi się sytuacja, którą jesteś w stanie skomentować jako marka, nie wahaj się i spróbuj tego kanału.

Zapisuj ważne relacje

Standardowo Instagram pokazuje nasze relacje przez 24h, ale możesz wyróżnić te, które są dla Twojej marki szczególnie ważne. Wtedy pojawią się one już bez ograniczeń czasowych w kółkach pod nazwą Twojego profilu i nad feedem. Warto zaplanować tę część pod kątem tematycznym i wizualnym – zastanów się, jaką tematykę chciałbyś zapisywać, nadaj odpowiednie nazwy i zaprojektuj atrakcyjne okładki, które sprawią, że Twój profil będzie jeszcze bardziej przyjemny dla oka – a oto przecież chodzi w Instagramie! Ponownie do tego zadania polecamy Canvę, która dysponuje sporą bazą gotowych szablonów do edycji – wystarczy, że w oknie wyszukiwania wpiszesz “Okładka do wyróżnionej relacji”.

Jak często publikować?

Pora na fakty w liczbach! Wg raportu “2021 Instagram Stories Benchmark report”  wydanego przez Rival IQ*, marki, które znajdują się w top 25% najlepszych wyników publikują co najmniej 16 razy w miesiącu lub mniej więcej co drugi dzień. Marki ze średnimi wynikami publikują relacje na Instagramie 10 razy w miesiącu lub mniej więcej raz na trzy dni. Najmniej aktywne 25% marek publikuje tylko 6 relacji miesięcznie lub nieco ponad jedną relację tygodniowo. 

*firma zajmująca się analityką mediów społecznościowych

Odpowiedź jest więc prosta – jeżeli chcesz na poważnie potraktować możliwości, jakie daje Stories, musisz się zaangażować i pilnować regularności tych publikacji oraz atrakcyjności przekazu. Pomogą Ci w tym opisane powyżej przykłady i narzędzia.

Potrzebujesz pomocy w rozkręceniu swojego profilu na Instagramie? Skontaktuj się z nami!

Autor:
Magdalena Grzegorzewska