Skuteczny marketing dla hotelu

Skuteczny marketing dla hotelu

marketing dla hotelu

Sektor HoReCa poniósł ogromne straty z powodu wprowadzenia obostrzeń podyktowanych pandemią COVID-19. Sytuacja w branży wraca jednak do normy, popytu na rynku rośnie, a rywalizacja o klienta chyba nigdy nie była tak ostra – dlatego tak ważny jest teraz skuteczny marketing dla hotelu. Przeczytaj jakie kierunki promocji wybrać i na co zwrócić uwagę, by rezerwacje pokojów w Twoim hotelu pojawiały się regularnie w dużych ilościach, niezależnie od sezonu!

Marketing dla hotelu – wizytówka w Google

Wpisz w wyszukiwarce nazwę swojego hotelu i sprawdź, jakie informacje są dostępne. Czy są aktualne? Czy są pełne? I przede wszystkim – czy są atrakcyjne, podkreślające najważniejsze atuty obiektu, obsługi itp.? Jeżeli nie wiesz od czego zacząć, zacznij od podstaw: wizytówka Google Moja Firma powinna być starannie uzupełniona. Prócz informacji oraz zdjęć obiektu (najlepiej wykonanych przez profesjonalnego fotografa) poświęć czas na moderację. Opinie o produktach lub usługach pojawiające się w internecie odgrywają ważną rolę w procesie decyzyjnym konsumenta. Warto odpowiadać na komentarze, szczególnie jeśli pojawiają się również te negatywne – niezależnie od toku dyskusji, Twoja odpowiedź powinna zawsze być uprzejma, ponieważ to również wpływa na sposób postrzegania hotelu i jego wstępną ocenę. 

Marketing dla hotelu – pozycjonowanie i reklamy w Google

Skuteczne działania marketingowe nie mogą bazować na zestawie trików, które sprawdzą się lub nie. Dobrze prowadzony marketing to przede wszystkim planowanie, strategia, analiza i łączenie narzędzi, które uzupełniają się i sprawiają, że wykresy szybują ku górze. Dlatego jeśli inwestujesz w SEO, dobrym ruchem będzie również jednoczesne wykorzystanie płatnej reklamy w Google Ads

Dlaczego? Mają dokładnie ten sam cel, ale osiągają go nieco inną drogą. Chodzi o to, by Twoja strona była wysoko w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to działanie długoterminowe, na którego efekty trzeba poczekać. Reklama płatna pozwala na natychmiastowe efekty, dlatego warto posiadać takiego asa w rękawie, gdy tego potrzebujemy, np. podczas promocji oferty last minute, która posiada ograniczony czas dostępności. Dodatkowo – reklamy Google Ads wyświetlają się ponad organicznymi wynikami w wyszukiwarce. Dobrze więc wygospodarować w budżecie marketingowym miejsce na obydwa sposoby wyróżnienia firmy w Google.

Marketing dla hotelu – niezawodna strona internetowa

Twoja strona musi działać bez zarzutu. Kluczowe będzie udostępnienie gościom sprawnie działającego systemu rezerwacyjnego, dzięki któremu sami będą mogli sprawdzić dostępność pokoi i zarezerwować pobyt. Zadbaj o dokładne opisy obiektu oraz wyposażenia, mapkę dojazdu, zamieść profesjonalne zdjęcia: hotelu, pokoi, restauracji hotelowej, dań restauracyjnych, strefy spa, okolicy itp. Skorzystaj z pomocy osoby zawodowo zajmującej się marketingiem treści (content marketing), która opis Twoich usług ubierze w odpowiednie słowa, przyciągając uwagę potencjalnego klienta. Umieść na stronie informację o swoich profilach social media.

Marketing dla hotelu – strategia social media

  1. Ustal gdzie

Niezależnie od tego, czy sam dbasz o wizerunek Twojego hotelu w social media, czy zlecasz to komuś innemu, ustal w pierwszej kolejności, które kanały komunikacji będą odpowiednie. Nie ma sensu na siłę zakładać kolejnych kont, jeśli nie będziesz w stanie dostarczyć odpowiednich treści lub jeśli nie odpowiada Twojej grupie docelowej (np. TikTok to obecnie ponad 50% osób w wieku 16-24 lat, jeśli mocną stroną Twojego hotelu jest przystosowanie do rodzin z dziećmi być może lepiej w pierwszej kolejności skoncentrować swoje działania na Facebooku, ewentualnie Instagramie). 

  1. Narracja

Dopasuj swoje posty do profilu idealnego gościa – kim on jest? Młode małżeństwa bez dzieci, rodziny z dziećmi, goście biznesowi, osoby 50+ – każdemu z nich będzie zależało na czymś innym. Musisz więc skoncentrować się na tym, by taka osoba, odwiedzając Twoje profile w mediach społecznościowych, szybko poczuła, że to miejsce spełnia jej oczekiwania. 

Przykład? Twój hotel jest typem hotelu rodzinnego, posiada strefę spa & wellness, udogodnienia dla rodzin z małymi dziećmi, znajduje się w cichej okolicy, blisko plaży. 

Co możesz publikować?

  • pokaż, że to najmłodsi goście są Twoim najważniejszym gościem: zadbaj o to, by udogodnienia, którymi chcesz się pochwalić były odpowiednio zaprezentowane – nie pokazuj zniszczonych zabawek, a plac zabaw sfotografuj podczas pięknej pogody. Zdjęcia użyte w komunikacji powinny być soczyste i kolorowe, ale wszystko w granicach naturalności.
  • pokaż, że okolica nadaje się do rodzinnego spędzania czasu,
  • publikuj prace dzieci wykonane w czasie animacji,
  • publikuj opinie klientów, które potwierdzają, że Twój hotel jest przyjazny rodzinie.
  1. Unikaj stocków

Grafiki stockowe używaj tylko w niektórych przypadkach, np. do publikacji zabiegów z oferty spa. Reszta zdjęć powinna być wykonana w Twoim obiekcie. Nie oznacza to, że musisz mieć na stałe zatrudnionego profesjonalnego fotografa. Zdjęcia okolicy: plaży, lasów, wydm czy drinków / jedzenia serwowanego w hotelowej restauracji z powodzeniem możesz przygotować sam. Sesję fotograficzną polecamy do zdjęć obiektu i personelu w trakcie pracy.

Przykład: Hotel Aquarius SPA https://bit.ly/3b7Xy51

  1. Bądź też live

Nie musisz organizować transmisji na żywo, jeśli nie masz na to ochoty. Wystarczy, że w swojej komunikacji od czasu do czasu wrzucisz jakiś “smaczek”, coś co sprawi, że osoba zapragnie znaleźć się w tu i teraz w Twoim obiekcie. Jeżeli prowadzisz biznes nad morzem i taras Twojego hotelu obleją promienie słońca, daj sobie 5 minut, poproś baristę o najlepsze hotelowe latte, ułóż je ładnie na stoliku z kawałkiem świeżego ciasta i zrób zdjęcie. Następnie dodaj na profil swojego hotelu z krótką, niezobowiązującą treścią. Takie naturalne posty, wypełnione sielanką to content, który jest reklamą samą w sobie, w całkowicie nienachalny sposób.

Przykład: Marena Wellness & Spa https://bit.ly/37gxjIL

  1. Messenger

Goście hotelowi coraz częściej traktują ten kanał, jako drogę do kierowania zapytań czy dokonywania rezerwacji. Dobrze przemyśl tę kwestię i ustal, jak postępować w przypadku pojawienia się takiej wiadomości. Nie ma nic gorszego, niż zapytanie o pobyt pozostawione bez odpowiedzi – gość może poczuć się zignorowany i może nawet zrezygnować z naszych usług na rzecz konkurencji. 

  1. Facebook Ads

Płatna reklama pozwoli Ci natychmiastowo dotrzeć do określonej grupy docelowej potencjalnych klientów. Możliwości targetowania płatnych reklam na Facebooku są ogromne! Możesz utworzyć grupę na podstawie danych demograficznych (lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania). Kolejna opcja to remarketing w oparciu o zainstalowany na stronie piksel Facebooka – dotrzesz do osób, które odwiedziły Twoją stronę lub konkretną podstronę np. w ciągu ostatnich 30 dni. Jeżeli chciałbyś skupić się na klientach, którzy już u Ciebie byli (np. zaproponować im zniżkę i zachęcić do ponownych odwiedzin), możesz skorzystać z opcji list mailingowych. Minusem tego typu reklamy jest to, że mail gościa (podany w hotelu) musi pokrywać się z tym, na które zostało założone jego konto na Facebooku – tylko wtedy reklama trafi do tej osoby. Opcja ta wymaga również podpisanych odpowiednich zgód na przetwarzanie danych.

  1. Influencerzy

Influencer marketing ma na celu zwiększyć widoczność marki poprzez współpracę z influencerem – osobą rozpoznawalną, mającą zbudowaną w social media swoją własną grupę odbiorców, z którą łączą ją silne relacje. Przy wyborze odpowiedniego influencera musisz kierować się tym, czy jego grupa odbiorców pokrywa się z profilem Twojego klienta. Ważna jest również liczba obserwujących profil i Twój budżet. Im więcej obserwujących posiada influencer tym warunki współpracy mogą być bardziej wymagające.

Przykład: mama_na_silowni https://bit.ly/3rWjvLo

Pro tip: Uwaga na nieuczciwe praktyki! Mowa o fałszywych lajkach, sztucznie podbijających liczbę obserwujących profil influencera. Jak sprawdzić, czy ktoś nie chce nas oszukać? Skorzystaj z darmowego narzędzia Social Blade, w którym możesz sprawdzić, jak przebiegał proces zdobywania polubień. Najbardziej wiarygodne są konta, gdzie liczba obserwujących rośnie stopniowo.

Marketing dla hotelu – monitoruj wzmianki

Jeżeli prowadzisz aktywnie działania marketingowe musisz mieć oczy szeroko otwarte. W social mediach sprawdzaj dokładnie powiadomienia w aplikacjach, nie odkładaj koniecznych reakcji na później, bo pewne jest, że zapomnisz. Jeżeli czujesz taką potrzebę, możesz rozejrzeć się za dokładniejszymi narzędziami do samokontroli, np. Brand24, które umożliwia śledzenie wzmianek o Twojej marce w czasie rzeczywistym.

Aby Twoje wysiłki włożone w e-marketing przyniosły oczekiwane efekty, pamiętaj by stale szkolić pracowników w kwestii jakości obsługi gości i zasad bezpieczeństwa w związku z panującą pandemią. Połączenie tych działań z pewnością zaprocentuje pełnym obłożeniem hotelu. Powodzenia!

Autor:
Magdalena Grzegorzewska