Optymalizacja strony w 5 krokach

  • by

Algorytmy wyszukiwania wszystkich browserów w sieci podlegają ciągłym zmianom. Poważne zmiany podejścia do wyszukiwania zdarzają się jednak rzadziej, ale kończą lekturą ponad 150 stron zaleceń dla administratorów. Mniejsze zmiany wprowadza się niejako z marszu i są ich niezliczone ilości.

Jest kilka fundamentalnych obszarów, dzięki którym strona www może osiągnąć najwyższe pozycje na liście wyszukiwania mimo wprowadzanych modyfikacji w programie wyszukiwarki. O te strefy należy szczególnie dbać.

I. Optymalizacja − cóż to takiego?

1. Audyt

Pierwsze kroki, które pomogą wychwycić wiele nieścisłości w budowie i funkcjonowaniu strony www, należy wykonać, organizując kapitalny audyt. Metodyczne i żmudne szukanie niedociągnięć pozwoli na koniec zebrać wszystkie uwagi w jednym dokumencie pokontrolnym. Będzie on odniesieniem do stanu w późniejszych okresach.

Pierwszą czynnością w dzień audytu powinno być określenie widoczności strony w powiązaniu z frazami kluczowymi używanymi przez internautów do poszukiwania informacji branżowych. Można użyć do tego każdej przeglądarki w trybie incognito. Zapobiegnie to zafałszowaniu wyników poprzez nałożone filtry i preferencje użytkownika.

2. Optymalizacja właściwa

Optymalizacją nazywa się wprowadzenie pokontrolnych zaleceń dotyczących zmian w treści, grafice i kodzie źródłowym strony. Wiele serwisów posiada w swej strukturze CMS. Tym łatwiej przy jego pomocy zoptymalizować zasadniczy przekaz zawarty w tekstach. Grafika natomiast wpływa na szybkość ładowania się strony. A dostęp do kodu źródłowego jest najtrudniejszy. Poruszanie się w gąszczu linijek plików HTML, CMS i dokumentów ze skryptami wymaga wiedzy specjalistycznej.

II. Obszary optymalizacji

1. Zawartość strony www

Uniwersalną ideą promowaną przez środowisko webdesignerów jest rozdział warstwy prezentacji i kodu źródłowego. Balans zależności wypracowano, stosując trzy rodzaje dokumentów na stronach. Pliki HTML służą do osadzenia w szablonie wszystkich elementów. Dokumenty zapisane w CSS odpowiadają za sposób wyświetlania owych składowych na ekranie komputera. Trzeci rodzaj plików wspomaga poprzednie, wprowadzając dynamikę i interakcję z użytkownikiem. Są to najczęściej dokumenty zapisane w jednym z języków skryptowych (JavaScript, PHP).

Każda wyszukiwarka w sieci jest niejako poplecznikiem użytkownika. I promuje strony z adekwatną do tematyki treścią, którą chętnie czytają internauci. Dlatego w treści najważniejsza jest merytoryka.

W sukurs przychodzi tu content marketing, który pozwala opakować treść w błyskotliwą formę. Marketing treści podsuwa spory zestaw narzędzi takich jak: blogi, wideo, newslettery, e-booki, webinaria itp.

2. Grafika w serwisie

Jak już wspomniano, grafika wpływa na czas, w jakim zasoby portalu są dostępne dla potencjalnego internauty. Ludzie korzystający z internetu są z natury niecierpliwi. Zwłoka podczas ładowania się strony może zaowocować zerwaniem połączenia. Dlatego tak wiele czasu poświęca się na dopasowanie objętości, jakości i rozszerzeń grafiki.

3. Słowa kluczowe

Aktualnie internet jest miejscem, gdzie o pozycję walczy niewyobrażalna ilość serwisów. Wybór słów kluczowych musi być zatem racjonalny. Najbardziej oblegane są słowa o największym zakresie znaczeniowym np. buty, okna. Dlatego przed wybraniem listy key words należy zapoznać się konkurencją starającą się wybić na wybrane słowo. A bywa, że trzeba pominąć je, by zoptymalizować koszty na początku procesu pozycjonowania.

Wydłużając frazy kluczowe, uściśla się pojęcia. Fraza staje się bardziej opisowa. Jednak im dłuższa sekwencja słów, tym rzadziej jest wpisywana przez poszukujących. Frazy z tak zwanego long tail to często niszowe określenia na konkretne produkty.

4. Znaczniki meta

To elementy kodu HTML znajdujące się w sekcji nagłówkowej a odpowiadające za deklaracje autorstwa, słowa kluczowe, opisy, tytuły i hierarchię nagłówków organizujących treść na stronie.

W sekcji head znajdują się dwa niepozorne meta tagi. Title i description. Ich waga polega na obecności na liście wyszukiwania. Tytuł to pierwsza linijka rekordu. Optymalizacja wymaga, by był unikalny dla każdej podstrony.

Trzecia część wyświetlanego rekordu to opis. Warto poświęcić czas na zredagowanie właściwej treści, gdyż stanowi ona pierwszy kontakt z użytkownikiem. Największym błędem jest pozostawienie tagu bez treści. Wtedy bowiem wyszukiwarka pobierze losowa fragment tekstu do wyświetlenia.

5. System linków wewnętrzne i zewnętrznych

Linki wewnętrzne służą komunikacji w serwisie pomiędzy podstronami. Pomagają użytkownikom w znalezieniu potrzebnych treści w obrębie serwisu.

Natomiast linki zewnętrzne wspomagają zdobywanie pozycji. Są to odnośniki do wielu miejsc w sieci, których wejściem i wyjściem są słowa kluczowe. Wyszukiwarka analizuje ich jakość i między innymi na ich podstawie określa pozycję portalu.