Opłata za wizytówkę w Google – nie daj się oszukać!

Opłata za wizytówkę w Google – nie daj się oszukać!

wizytówka firmy w google

Wizytówka Google Twojej firmy jest jak druga strona internetowa – pozycjonuje się w lokalnych wynikach wyszukiwania Google i przyciąga do Ciebie klientów.

Niestety ta dobra widoczność ma też drugą stronę medalu – Twoja firma staje się lepiej widoczna dla oszustów…

Odbierasz telefon, wysłuchujesz propozycji przedłużenia ważności wizytówki w Google Moja Firma za kilkaset złotych i jesteś w lekkim szoku, bo przecież ta wizytówka jest darmowa! 

Pokusiłem się więc o sprawdzenie mechanizmu działania oszustów. Robię to dla siebie, dla moich klientów, dla Ciebie i dla wszystkich, którzy otrzymali podobny telefon w ostatnim czasie i nie wiedzą co z tym zrobić.
Opłata za Google Moja Firma – o co tu chodzi? 

Jeżeli jeszcze nie słyszałeś o Google Moja Firma, to za chwilę dowiesz się, że to darmowe narzędzie, które pomoże Ci zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów na lokalnym rynku. Prosta obsługa, intuicyjne zakładki i możliwość publikowania postów, wiedziałeś o tym? 

O tym jak korzystać z wizytówki Google moja Firma dowiesz się za chwilę, ale już teraz powiem Ci, że im bardziej chcesz się wyróżnić na tle konkurencji – tym więcej czasu powinieneś poświęcić na prawidłowe skonfigurowanie narzędzia, które w przyszłości pozwoli Ci więcej zarobić.

Firmowa wizytówka w Google jest dla lokalnej firmy ważniejsza niż strona na Facebooku. Większość lokalnych biznesów działa jednak odwrotnie…
Wizytówka Google – jak bezpłatnie wykorzystać to narzędzie?

Jeżeli zdecydujesz się założyć wizytówkę Google Moja Firma, to już jesteś o krok dalej swojej od konkurencji, która do tej pory tego nie zrobiła.

Jak to działa?

Wyobraź sobie, że ktoś wpisuje w wyszukiwarkę nazwę Twojej firmy. Zaraz po tym, jak to zrobi zobaczy listę wyników wyszukiwania. Jeśli nie zadbałeś o swoją widoczność w sieci Twoja witryna zgubi się w gęstym lesie reklam i linków konkurencji. Chcesz, aby Twój klient przedzierał się przez coś takiego?

Co się dzieje, gdy okazuje się, że skusiłeś się na bezpłatną wizytówkę Google Moja Firma i Twój potencjalny klient wpisuje nazwę Twojej firmy. Wyszukiwarka pokaże mu:

  • link do Twojej strony internetowej,
  • mapę, dzięki której od razu może wyznaczyć trasę dojazdu,
  • opinie klientów (pozytywne i negatywne),
  • komentarze do opinii, bo możesz się do nich odnieść,
  • lokalizację firmy,
  • dokładny adres,
  • godziny otwarcia,
  • telefon kontaktowy,
  • informacje o firmie,
  • odpowiedzi na zadane pytania,
  • posty, które publikujesz.

Czy warto uzupełniać te sekcje? Oczywiście! Im więcej danych tym masz większe szanse na to, że klient skorzysta z Twoich usług. Dlaczego? Bo jesteś transparentny i nie działasz jako firma kogucik. Tu szczególnie ważne jest to, abyś zadbał o pozytywne opinie klientów, bo to one robią świetną robotę! Użytkownicy sprawdzają opinie o firmie, częściej niż Ci się wydaje!

Czy to wszystko? Nie! W panelu wizytówki Google masz dostęp do statystyk odwiedzin, dzięki którym możesz analizować i kontrolować jakość zapytań.

Opłata za wizytówkę w Google to pomysł oszustów!

Zacznę od tego, że oszuści wykorzystują nieświadomość właścicieli firm, którym zależy na widoczności w Google. Dzwonią do firmy wprowadzają przedsiębiorców w błąd. Proponują im opłatę za usługę, która de facto nic nie kosztuje, bo Google (jak na razie) nie pobiera żadnych opłat za założenie, uzupełnienie, aktualizację i publikacje w wizytówce Google Moja Firma. Pamiętaj o tym!

Niestety coraz częściej w kuluarach, na forach i spotkaniach biznesowych przedsiębiorcy dzielą się swoimi historiami, z których wynika, że na rynku jest kilka firm, działających na granicy prawa. Jak wygląda mechanizm ich działania?

Schemat poczynań nieuczciwych firm wygląda tak:

  1. Dostajesz telefon od jednej z firm, która twierdzi, że jeśli nie wpłacisz im kwoty za przedłużenie ważności wizytówki – przestanie ona działać.
  2. Już na początku jesteś informowany o tym, że dzwonią z Google (albo z ramienia firmy Google), dzięki temu firma chce uwiarygodnić swój kontakt. No, bo któż nie zna Google?
  3. W trakcie rozmowy padają takie hasła:
  • “wygasa Ci umowa na wizytówkę Google”
  • “tak, założenie wizytówki jest bezpłatne, ale jej przedłużenie wymaga opłaty”
  • “należy wnieść opłatę za przedłużenie widoczności w Google”
  • “jeżeli nie zapłacisz to Twoja wizytówka zostanie usunięta”
  • “z analiz wynika, że jest duże zainteresowanie Twoją stroną od 5 000 – 10 000 wejść i aby wizytówka była dalej widoczna – musisz dokonać rocznej opłaty”
  • “dożywotnie przedłużenie wizytówki w Google to koszt 209 zł”
  • “jeżeli nie dokonasz wpłaty -Twoja aktualna wizytówka w Google zostanie usunięta”
  1. Jeżeli wyrazisz zainteresowanie albo będziesz chciał dokonać opłaty, to kolejnego dnia pojawia się u Ciebie kurier z dokumentami. Pobranie kosztuje jedyne 349 zł.
Najsmutniejsze jest to, jak wiele podobnych nieuczciwych firm działa na polskim rynku i jak wiele osób w nich pracuje… Rozumiem, że gdzieś trzeba pracować, ale jest masa uczciwszych miejsc pracy. Ludzie, opamiętajcie się!
Google Moja Firma jest za darmo – pamiętaj!

W ostatnim czasie aktywność oszustów, którzy żądają wpłaty wyraźnie się nasiliła. Jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, że ta podstawowa usługa Google jest bezpłatna. Jeśli masz fizyczną siedzibę firmy możesz po wcześniejszej weryfikacji ją wyróżnić przez wizytówkę Google Moja Firma zupełnie za darmo.

Oczywiście istnieje dodatkowa forma reklamy w postaci Google Ads, która przy założeniu konta reklamowego pozwala Ci pokazywać lokalizację firmy w pierwszych wynikach wyszukiwania. Ale to zasadnicza różnica, której powinieneś być świadomy i nie uruchomienie kampanii Google Ads nie jest obowiązkowe.

Możesz też dodatkowo zlecić opiekę nad wizytówką Google Moja Firma agencji marketingowej, która zadba o jej bieżącą aktualizację. Pisząc o aktualizacji mam tu na myśli np. pilnowanie poprawności danych kontaktowych i dodawanie nowych materiałów (zdjęć, wpisów) na wizytówkę. Na stronach Google możesz znaleźć instrukcję, dzięki której dowiesz się jak upoważnić osoby trzecie/agencję do opieki nad Twoją wizytówką w Google. 

Odebrałem telefon od oszusta – co powinienem zrobić?

Na forach, w grupach i w komentarzach wpisów przedsiębiorcy zgłaszają, że odebrali telefon od oszusta, który informuje o konieczności dokonania wpłaty za wizytówkę w Google Moja Firma. Nieuczciwe podmioty podają się za “partnerów Google” i niestety zdarza się, że ludzie opłacają faktury za aktualizację lub przedłużenie wizytówki. 

Jak zareagować jeśli odbierzesz taki telefon?

Masz co najmniej 4 opcje: 

  1. Możesz skorzystać ze stron, które pomagają w weryfikacji numeru telefonu i od razu sprawdzić z kim masz do czynienia. Zrobisz to za pośrednictwem strony odebraćtelefon.p lub nieznanynumer.pl i zaraz po tym od razu zakończyć rozmowę, której celem jest wprowadzenie Cię w błąd.
  2. Możesz sprawdzić wyniki wyszukiwania, związane z nazwą firmy, która do Ciebie dzwoniła. Zrobisz to za pośrednictwem tej strony.
  3. Możesz zgłosić nękającą Cię telefonami firmę, która twierdzi, że ma powiązania z Google, poprzez TEN formularz naruszenia zasad Google.
  4. Możesz też pójść o krok dalej i zawiadomić policję o próbie oszustwa.
Nawet jeżeli zostałeś oszukany, to nie powinieneś milczeć. Powinieneś ostrzec innych przed nieuczciwym procederem, który uprawiają firmy oczekujące wpłaty za przedłużenie wizytówki w Google Moja Firma.
Czy wizytówka firmy w Google jest płatna? Podsumowanie.

Teraz już wiesz, że wizytówka Google Moja Firma jest bezpłatną usługą. Dowiedziałeś się też jakich argumentów używają oszuści, którzy liczą na łatwowierność i niewiedzę przedsiębiorców. Wiesz też, że możesz taką sprawę zgłosić jako naruszenie do supportu Google, korzystając z podlinkowanego powyżej formularza. 

A teraz kolej na Ciebie. Zostałeś oszukany? Ostrzeż innych i przekaż ten artykuł dalej znajomym przedsiębiorcom!

Autor:
Wojciech Przybylski