Jak wypozycjonować sklep internetowy?

  • by

Panuje błędne mniemanie, że sklep internetowy to przecież taka sama strona www jak każda inna i pozycjonowanie może przebiegać według utartych schematów. Poza tym szablonowe działania w odniesieniu do optymalizacji i pozycjonowania przecież nie istnieją. Wspólną cechą działań pozycjonerskich jest weryfikacja stanu na dzień rozpoczęcia prac, czyli audyt.

1. Audyt wyjawi wszystkie niedociągnięcia

Wręcz niemożliwe jest pozycjonowanie jakiejkolwiek strony bez rozpoznania wrażliwych elementów. Profesjonalnie wykonany audyt odkryje wszystkie miejsca, gdzie potrzebna będzie w przyszłości interwencja. Raport pokontrolny stanie się punktem probierczym.

2. Warto wiedzieć z kim przyjdzie się zmierzyć

Analiza konkurencji powinna być jak najwszechstronniejsza. Nie będzie to trudne. Wyszukiwarka zwróci listę wszystkich konkurentów w okamgnieniu. Miejmy jednak na uwadze pewien często niedoceniany fakt, będący podstawą wszystkich działań handlowych, nie tylko w sieci – wszystko, co widać, zostanie skopiowane przez konkurencję, dlatego przodujące firmy mają wysokomarżową ofertę schowaną przed oczami przypadkowych gości i używają jej dopiero w interakcji z klientem zaangażowanym w cykl sprzedaży. Warto o tym pamiętać podczas konstruowania listy słów kluczowych.

3. Jak wybrać frazy kluczowe dla sklepu internetowego?

Jeszcze nie tak dawno listy słów kluczowych zawierały najbardziej ogólne słowa występujące w mianowniku liczby pojedynczej lub mnogiej. Fraz rozbudowanych używał mało kto.

Obecnie trend zmienia się i umacnia. I zmierza właśnie w kierunku stosowania, uważanych za niszowe fraz long tail. Internauci coraz świadomiej korzystają z internetu i są już na początku wyposażeni w wiedzę szczegółową określającą cel poszukiwań. Tak więc frazy pięciowyrazowe lub dłuższe są używane dość często.

Jest jeszcze jeden aspekt kształtujący listę słów kluczowych dla sklepu internetowego. Zestawienie produktów oferowanych w sklepie bywa, że sięga kilkunastu tysięcy i każdy produkt może być odrębną frazą o rozbudowanej strukturze.

Sformułowania wielowyrazowe są zazwyczaj mniej konkurencyjne, jednak w masie pozycjonowania uwzględniającego long tail liczba wyszukiwań może znacznie górować nad wyszukiwaniami fraz ogólnych. A dodatkowo wpisując się w nowy trend, frazy kluczowe będą precyzyjniej odpowiadać na zapytania i przez to algorytm wyszukiwania potraktuje je priorytetowo.

4. Czy można mieć wpływ na wygląd listy wyszukiwań?

Sposób jest banalnie prosty i często niedoceniany. Trzeba wykonać dwie rzeczy. Edytować sekcję head szablonu HTML i zaimplementować rich snippet.

Pierwszą część wykonujemy wypełniając treścią dwa tagi: title, description. Pierwszy wyświetlany jest w pierwszej linii rekordu na liście wyszukiwania. Tytuł strony musi być niepowtarzalny w odniesieniu do pozostałych podstron serwisu. Drugi tag odpowiada za wyświetlenie opisu witryny. I jest pierwszym kontaktem z potencjalnym użytkownikiem jeszcze nieodwiedzonego portalu. Trzeba być zwięzłym i rzeczowym, ponieważ wyszukiwarki oddają do dyspozycji ograniczoną liczbę znaków. Jeśli robot przeglądarki nie znajdzie treści w opisie, pobierze ją sam w losowy sposób.

Druga, tajemniczo brzmiąca fraza to w przekładzie na polski dane rozszerzone. Wyświetlane są w trzeciej linii rekordu. Oprócz przyznawanych gwiazdek może np. informować o autorze i recenzjach. Zestaw możliwości jest pokaźny. Implementacje snippetów można wykonać opierając się na stronie schema. Przeglądarki premiują strony zawierające rozszerzona informację w pigułce.

5. Mobile First Index odzwierciedleniem nowego trendu

Po wprowadzeniu przez Google Mobile First Index priorytety wyszukiwania zmieniły się zasadniczo. A posiadanie wersji portalu dla obsługi przez urządzenia mobilne stało się koniecznością.

Rosnąca przewaga ilości urządzeń mobilnych nad stacjonarnymi stała się przyczynkiem do zmiany perspektywy. Polska powoli dogania zachód pod względem proporcji.

Lawinowej zwyżki wyszukiwań doświadczył każdy właściciel serwisu, który otworzył się na mobilnych klientów.

Nasycenie rynku e-commerce jednostkami sklepowymi osiąga imponujące rozmiary. 30 000 sklepów internetowych jest wynikiem przejściowym. Przypadkowe odwiedziny klientów wydają się wręcz niemożliwe bez wsparcia. Dlatego pozycjonowanie staje się działaniem, bez którego żaden sklep nie będzie mógł się obejść.